Forfatterstudiet, UITØ 2006/2007

Bloggen til studentar ved Forfattarstudiet, Universitetet i Tromsø, 2006/2007

tirsdag, oktober 10, 2006

noen notater..kortfilm

noen notater jeg har fra kortfilmblabla. det er skrevet litt i hytt og gevær, men det er kanskje noen tips som er fine.

Filmmanus:

Bøker- Robert McKee – story
The writers journey

Fokusere på det man kan se. Ikke beskriv følelser eller tanker.
Mye dialog. Ikke utmalende. Ikke skriv hun er sint, men forklar. Hvordan vil den personen være når den er sint?
Få ord i et manus. Korte, konsise setninger. Ingen unødvendige ord. Man skal bli kjent med personer, stemning, osv. Så presist som mulig.
Alt i en film tolkes. Film går på tid. Hvis gardinene er røde istedenfor blå i filmen, vil folk tolke det. Forsiktig med detaljer. Tolkerogtolkerogtolker.
Misoppfattelse; at man skal skrive hvordan ting skal filmes. Heller ingenting om kamerafølelse. Hvis man skal gjøre det må man lure det til seg. Manusforfatterens kreativitet stopper når manus er ferdig.
Hvis du vil ha nærbilde, skriv noe om ansiktet som er umulig å se uten nærbilde.
Pensum: natural born killers manuset.

Ide. Det første man gjør er å skrive en pitch. Små setninger som forklarer filmen. Sjanger osv. sammenligninger med andre filmer er ofte relevant. Veldig konsist. High consept filmer. Bombe i varehus, terrorister som ikke slipper menneskene ut.
Så presist som mulig.
2: Synopsis. Er gjerne på 3-4 sider i en spillefilm. Ytre handlingen i korte trekk, beskrive personer og stemninger. Uten dialog.
Treatment: 70sider av den ytre handlingen.
4. step outline. Dele opp scener. Ute eller inne. For eksempel 12.Int. Klasserom. Morgen.
Beskrive alt som skjer i scenen. Ingen dialog, men ikke bare skriv; hans og per prater på trappa. Fortell om hva de prater om. Hvis de prater om at per dytta jenny ned trappen, bør den scenen være vist. Hvis ikke det er første scene da.

1akt
presentasjon av person og dilemma. Hva vil hovedpersonen. Det er viljen som driver ting fram.
2. turning point. Noe skjer.
Midpoint er en rolig sekvens hvor man får med seg publikum. Man samler opp trådene så alle skal være med. I kortfilm-ikke nødvendig. En setning kan være nok.
Så jobber du deg opp til turningpoint2. der du bygger opp til 3akt. For eksempel psykopaten løper etter hans christian og ballerinaen i tokyos gater.
Spenningskurven går oppover, men går litt ned innimellom.
Klimaks skjer i seint i 3akt.så er det Denoument der man kan slappe av. (dancer in the dark stopper ved klimakset, før denoument) dette er reglene!!!!

Forskjellen mellom prosa og filmmanus.
Kortfilm bør aldri være lenger enn 10-15min. 1manusside = 1minutt.
Det er greit å ha lenger manus, for det blir en del kutting.
Langfilm er 2timer ca. lenger går, men ja.
90min er greia.
Hvis man snakker med regissør i starten går det litt kortere tid. Ellers kan det tar år.

1scene- anslaget. Presentere hovedpersonen.gi et inntrykk av hva filmen handler om. Effektivt i en kortfilm! Hva driver dette fremover?
Hva slags type film er dette her? Western? Musikal?
Hva er denne filmens univers? Virkeligheten?
Plante viktige ting inn i begynnelsen.
Hver eneste ting skal bidra til heltens motivasjon.
Scenen skal ha begynnelse-midtpunkt og slutt før neste scene.
Man må kjenne personene bedre enn det man viser.
Dynamikk er viktig. Ikke like lange og samme tempo.
Varier! Action-snakke.lange-korte.